Seit 10/2025
Mitarbeiter im Studienbüro Publizistik und Fachkoordinator für Erasmus+

07/2025

Promotion zum Dr. phil am Institut für Publizistik der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Thema: „Between Commodification and Autonomy – The Impact of Audience Analytics on Editorial Production Processes and Implications for Media Organizations and Society“

Seit 06/2025

Secretary im Vorstand der European Media Management Association (emma)

10/2021-09/2025

Co-Sprecher des Mittelbaunetzwerks MedienökonomieJR

08/2018-09/2025

Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Arbeitsbereich Medienwirtschaft, Institut für Publizistik der Universität Mainz

10/2024-07/2018

Master Kommunikationswissenschaft
Johannes Gutenberg-Universität, Mainz

10/2016-08/2017

Redakteur bei ZDF heute und heute.de

10/2011-03/2015

Bachelor Publizistik
Johannes Gutenberg-Universität, Mainz und Universität Wien

Riemann, R. (2025). Between commodification and autonomy. The impact of audience analytics on editorial production processes and implications for media organizations and society. Dissertation, Johannes Gutenberg-Universität Mainz. https://openscience.ub.uni-mainz.de/handle/20.500.12030/12697

Riemann, R., & Ehrlich, G. L. (2025). Up or Out? The Role of Audience Analytics in Post-Publication Gatekeeping. Journalism Studies, 1–23. https://doi.org/10.1080/1461670X.2025.2567897

Riemann, R. (2025). A Compass to Navigate the Audience? Translating Public Service Values into Measurable Indicators. Journalism Practice. https://doi.org/10.1080/17512786.2025.2551985

Riemann, R. (2025). An Arranged Marriage? The Impact of Audience Analytics Experts on the Boundaries of Journalism. Journalism Practice. https://doi.org/10.1080/17512786.2025.2551977

Riemann, R. (2025). Wie messbar ist der öffentlich-rechtliche Auftrag? MedienWirtschaft. https://doi.org/10.15358/1613-0669-2025-1-43

von Rimscha, M. B., Ehrlich, G., & Riemann, R. (Eds.) (2025). Alles rational? Der menschliche Faktor in Medienorganisationen: Proceedings zur Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie der DGPuK 2024 in Mainz. SSOAR – GESIS Leibniz Institute for the Social Sciences, 3. https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/102665

Riemann, R. (2024). Mapping audience analytics use in newsrooms: A conceptual typology integrating individual and organizational influences. Journal of Media Business Studies. https://doi.org/10.1080/16522354.2024.2442232

von Rimscha, M. B., & Riemann, R. (2024). Developments in advertising markets and their effects on media companies. In U. Rohn, M. B. von Rimscha & T. Raats (Eds.), De Gruyter Handbook of Media Economics (pp. 1–?). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110793444-013

Riemann, R., von Rimscha, M. B., Wellbrock, C.-M., & Buschow, C. (2020). Nur Informieren ist nicht genug! Der Einfluss rezipientenseitiger Mediennutzungsmotive auf die Bezahlabsicht für digitaljournalistische Inhalte. In Money for Nothing and Content for Free? https://doi.org/10.5771/9783748907251-91

O’Brien, D., Riemann, R., Püchel, L., von Rimscha, M. B., Wellbrock, C.-M., & Buschow, C. (2020). Wie lässt sich Zahlungsbereitschaft für digitalen Journalismus erklären? Drei empirische Teilstudien. In Money for Nothing and Content for Free? https://doi.org/10.5771/9783748907251-39

2025

Riemann, R. (2025).
Blindes Vertrauen in Metriken? Wie Metrikennutzung, Rollenorientierungen und Reflexion zusammenhängen.
Fachgruppentagung Medienökonomie (DGPuK), Salzgitter.

Riemann, R. (2025).
A Compass to Navigate Audience Demand? Translating Public Service Values into Measurable Indicators.
European Media Management Association (emma) Conference, Rom.

Riemann, R., & Ehrlich, G. L. (2025).
Up or out – The role of audience analytics in post-publication gatekeeping.
World Media Economics and Management Conference (WMEMC), Seoul, Südkorea.


2024

Ehrlich, G. L.; Riemann, R., Schmitz, M., Bartsch, J., Mennacher, K., & Heck, P. (2024).
Take Me Out – The importance of audience metrics and news section in journalistic de-selection decision-making.
European Media Management Association (emma) Conference, Leeuwarden, Niederlande.

Ehrlich, G. L.; Riemann, R., Schork, L., Gallus, G., Meyer, J., & Schulze, L.-P. (2024).
Metrics and Missions: Exploring the Interplay Between Audience Metrics and Journalistic Role Orientation.
European Media Management Association (emma) Conference, Leeuwarden, Niederlande.

Riemann, R., Ehrlich, G. L., Wriedt, M., Hoffmann, S., & Lahmeyer, M. (2024).
Grow or go: The influence of audience analytics on deselection decisions in editorial processes.
European Media Management Association (emma) Conference, Leeuwarden, Niederlande.

Riemann, R., Ehrlich, G. L., Rehn, C., Köhler, L., Bender, N., & Bundschuh, K. (2024).
Creativity in decline? The role of audience analytics in film and series production.
European Media Management Association (emma) Conference, Leeuwarden, Niederlande.

Riemann, R. (2024).
Ein Kompass für mehr Diversität? Einblicke in die Messbarmachung öffentlich-rechtlicher Ziele auf der Inhalts- und Akteur:innenebene.
Posterpräsentation, Fachgruppe Journalistik (DGPuK), Berlin.

von Rimscha, M. B., & Riemann, R. (Moderation) (2024).
Rationalisierte Planung durch Inhaltsscores?
Praxispanel, Fachgruppe Medienökonomie (DGPuK), Mainz
Gäste: Stefan Müller (ZDF) & Katharina Petermeier (VRM).

Riemann, R. (2024).
Navigating the audience in public service media – Implementing the ZDF compass.
RIPE 2024: Public Service Media for Innovation and Sustainability, Lissabon, Portugal.


2023

Riemann, R. (2023).
An Arranged Marriage? The relationship between journalists and audience analytics experts.
European Media Management Association (emma) Conference, Pamplona, Spanien.

Riemann, R., & von Rimscha, M. B. (2023).
Following the Money: Identifying market shares and value chains in online advertising.
World Media Economics and Management Conference (WMEMC), Seoul, Südkorea.


2022

Riemann, R., Bormann, M.-C., Großmann, A., Ivanova, K., Lukhmanova, V., Mertel, L., & Stephan, R. (2022).
Zahlen haben auch Gefühle – Wie der Einsatz von Audience Analytics das Redaktionsklima in deutschen Medienhäusern beeinflusst.
European Media Management Association (emma) Conference & Fachgruppentagung Medienökonomie (DGPuK), München.

Riemann, R., Rodwald, L., Schaffert, E., Görün, D., Konsorke, M., Eberl, L., & Schwalger, T. (2022).
Mit sich selbst im Reinen? Der Einfluss von Audience-Metrics-Nutzung auf das journalistische Rollenverständnis.
European Media Management Association (emma) Conference & Fachgruppentagung Medienökonomie (DGPuK), München.

Riemann, R., Ernst, H., Gräber, N., Rolke, A., Stoffel, F., Stolecki, L., & Wiegel, P. (2022).
Viel Anpassung für wenig Geld: Der Einfluss metrikgetriebener Gestaltungsmuster auf die Zahlungsbereitschaft für digitaljournalistische Inhalte.
European Media Management Association (emma) Conference & Fachgruppentagung Medienökonomie (DGPuK), München.


2021

Riemann, R. (2021).
Following the numbers or following the gut feeling? A typology of online journalists’ use of audience analytics drawing from social, organizational and technological influences.
World Media Economics and Management Conference (WMEMC), Rom (Online-Konferenz).


2020

Beckert, J., Jost, P., Riemann, R., Schneiders, P., Viehmann, C., Merz, S., & Tornow, T. (2020).
Professionell oder ganz nebenbei? Eine quantitative Befragung zum Stand der Professionalisierung von Social-Media-Redakteuren in deutschen Nachrichtenredaktionen.
65. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), München.


2019

von Rimscha, M. B., Möller, J. E., & Riemann, R. (2019).
Recursive effects of transnational expansion – A case study of Tamedia’s foreign ventures.
European Media Management Association (emma) Conference, Limassol, Zypern.

Riemann, R., Köhler, C., Weber, M., & Quiring, O. (2019).
„Sie werden den Gegner nicht los.“ Eine quantitative Analyse der Kommunikationsstrategien in Tarifverhandlungen zwischen medialer, organisationaler und Verhandlungslogik.
64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Münster.

Mitgliedschaften

DGPuK – Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft

Fachgruppe Medienökonomie der DGPuK

emma – European Media Management Association

Engagement

Seit 06/2025

Secretary im Vorstand der European Media Management Association (emma)

10/2021-09/2025

Co-Sprecher des Mittelbaunetzwerks MedienökonomieJR

Seit 2022

Vorstandsmitglied in der Alumni-Stiftung der Mainzer Publizisten

Reviewtätigkeit für das Journal of Media Business Studies sowie für nationale und internationale Tagungen (European Media Management Association, World Media Economics and Management Conference, DGPuK-Fachgruppentagung Medienökonomie)

Seminar

Übung